McDonald’s ir piedzīvojis lielāko ASV pārdošanas apjomu kritumu kopš Covid laika, un, pēc uzņēmuma teiktā, kritumu izraisīja cilvēku bažas par ASV ekonomiku.
Neskatoties uz mārketinga saikni ar Minecraft filmu un pagarinātajiem cenu darījumiem, ASV klienti šī gada pirmajos trīs mēnešos apmeklēja mazāk burgeru ķēdes, salīdzinot ar gadu iepriekš.
Izpilddirektors Kriss Kemčinskis sacīja, ka klienti “cīnās ar nenoteiktību”. Taču viņš pārliecināja investorus, ka uzņēmums var “pārvaldīt pat vissmagākajos tirgus apstākļos”.
McDonald’s ir strādājis vairākus mēnešus, lai mēģinātu atjaunot klientu entuziasmu pēc tam, kad saskārās ar pretreakciju cenu kāpuma dēļ, īpaši no mājsaimniecībām ar zemākiem ienākumiem.
Tomēr ieņēmumi no ASV McDonald’s tirdzniecības vietām, kas ir atvērtas vismaz gadu, 2025. gada pirmajos trīs mēnešos samazinājās par 3,6%, salīdzinot ar gadu iepriekš.
Tas ir straujākais līdzīgu pārdošanas apjomu kritums ASV kopš trīs mēnešiem līdz 2020. gada jūnija beigām, kad bija spēkā pandēmijas ierobežojumi.
Pārsteidzošais pārdošanas apjoma kritums sakrita ar ASV ekonomikas sarukumu, kas 2025. gada pirmajos trīs mēnešos saruka par 0,3% gadā, kas ir pirmais ceturkšņa izlaides kritums kopš 2022. gada.
Reaģējot uz izaugsmes rādītājiem, prezidents Tramps aicināja būt pacietīgam, sakot, ka viņam vajag “mazliet laika”, un raksturoja skaitļus kā “Baidena ekonomikas” atspoguļojumu, atsaucoties uz viņa priekšgājēju prezidenta amatā.
Tomēr Danni Hewson, AJ Bell finanšu analīzes vadītājs, sacīja, ka amerikāņi ir nervozi un tāpēc samazina ne primāros izdevumus.
“Viņi ir nobažījušies, ka cenas pieaugs vēl augstāk un ka mājsaimniecību budžeti, jau jūtot iepriekšējās inflācijas ietekmi, tiks izstiepti pāri lūzuma punktam,” viņa sacīja.
“Viņi ir arī nervozi par darbavietu zaudēšanas iespējamību, ja ekonomika turpinās stostīties, uzņēmumiem cenšoties izprast mainīgo tarifu vidi.”
McDonald’s skaitļi atspoguļo pirmos divus Donalda Trampa prezidentūras mēnešus, un pārskata periods beidzās tieši pirms viņa paziņojumiem par tarifiem 2. aprīlī.
Nodēvēta par “Atbrīvošanas dienu”, šī plašā puse izraisīja vēl lielāku apjukumu daudzos uzņēmumos un patērētājos.
Kemčinskis sacīja: “Patērētāji šodien cīnās ar nenoteiktību, taču viņi vienmēr var paļauties uz McDonald’s [..] izcilu vērtību.”
“McDonald’s ir 70 gadus ilgs inovāciju, līderības un pārbaudītas veiklības mantojums, un tas viss dod mums pārliecību par mūsu spēju orientēties pat vissmagākajos tirgus apstākļos un iegūt tirgus daļu,” viņš piebilda.
Tajā pašā trīs mēnešu periodā līdz martam McDonald’s ASV pārdošanas apjoma kritums samazināja tā globālos ieņēmumus par 1%, neskatoties uz pieaugošo pārdošanas apjomu Japānā, Austrālijā un Tuvajos Austrumos.
Uzņēmumi ir piedzīvojuši dažādas reakcijas, kopš Tramps sāka atklāt un īstenot savus tarifu plānus, kas ir nodoklis, kas jāmaksā personai vai firmai, kas pērk preci no ārzemēm.
Šonedēļ tehnoloģiju gigants Intel paziņoja, ka izmaksas pieaugs un, visticamāk, būs lejupslīde Trampa tarifu dēļ.
Sporta apģērbu zīmols Adidas paziņoja, ka tas ASV paaugstinās cenas populāriem trenažieriem, tostarp Gazelle un Samba.
Tikmēr piegādes gigants DHL ASV tirdzniecības politikas dēļ apturēja piegādes vairāk nekā 800 ASV dolāru vērtībā, pirms tās atcēla pēc sarunām par muitas noteikumu “pielāgošanu”.
Tramps un viņa sabiedrotie ir paziņojuši, ka šī politika palīdzēs radīt vairāk darba vietu ASV, jo uzņēmumi bāzē rūpnīcas un operācijas valstī, lai izvairītos no jaunajiem nodokļiem.
Tomēr daudzi uzņēmumi un ekonomisti ir teikuši, ka to būs grūti panākt, un tas, visticamāk, nozīmēs darbavietu zaudēšanu un ekonomiskas sāpes vismaz īstermiņā.