Ķīnas valstij piederošo lidmašīnu ražotāju Comac jau izmanto dažas no valsts lielākajām aviokompānijām, un tā plāno turpināt darbību Dienvidaustrumu Āzijas tirgos, pirms pievērsties Rietumu tirgiem.
Saskaņā ar Financial Times datiem Ķīna ir uzsākusi paplašināšanās kursu, kura mērķis ir strauji palielināt savu gaisa kuģu tirgus daļu, izmantojot Comac, pirmo valsts īpašumā esošo kosmosa ražotāju.
Ja tas izdosies, Comac varētu nodrošināt ievērojamu konkurenci ar tādiem aviācijas uzņēmumiem kā Airbus un Boeing.
Dažas no Ķīnas lielākajām aviokompānijām China Eastern Airlines, Air China un China Southern Airlines jau izmanto Comac vadošo lidmašīnu C919 iekšzemes maršrutos.
Šaura korpusa vienas ejas pasažieru lidmašīna, kas jau ir saņēmusi vairākas subsīdijas, savu pirmo komerciālo lidojumu pabeidza 2023. gadā. Tomēr, lai gan tā jau tiek izmantota galvenajos maršrutos, lidmašīna gaida dažus sertifikātus, kas tai ļaus lidot starptautiski.
Comac arī izstrādā C929, kas būs uzņēmuma pirmā platā korpusa lidmašīna.
Pašreizējā Ķīnas valdība ir veikusi lielus ieguldījumus uzņēmumā Comac, cenšoties palielināt savu vietējo aviācijas tirgu, vienlaikus nostiprinot savas pozīcijas starptautiskajā tirgū.
Pekinas mērķis ir būt mazāk atkarīgai no ārvalstu lidmašīnu ražotājiem. Tas atbilst Ķīnas plāniem tuvāko gadu laikā uzlabot savu tehnoloģisko jaudu.
Pēc pandēmijas strauji pieauguši gan īso, gan tālsatiksmes maršruti, ko veicināja lētākas cenas un vairāk piedāvājumu populāros galamērķos. Mordor Intelligence prognozē, ka aviācijas tirgus līdz desmitgades beigām pieaugs no 343,54 miljardiem USD (333,14 miljardiem eiro) līdz 395,76 miljardiem USD (383,78 miljardiem eiro).
Comac ir atklājis, ka plāno sākt savu ekspansiju Dienvidaustrumu Āzijā jau 2026. gadā, pirms mērķēt uz Rietumu tirgiem. Tomēr šobrīd uzņēmums joprojām koncentrējas uz vietējā tirgus bāzes izveidi.
Taču ražošanas apjoma palielināšana, lai tā atbilstu tādiem aviācijas gigantiem kā Boeing un Airbus, var izrādīties izaicinājums, jo Comac pašlaik ražo vienu C919 lidmašīnu mēnesī. Aviācijas konsultāciju uzņēmums IBA lēš, ka līdz 2040. gadam šis skaitlis varētu pieaugt līdz 11 lidmašīnām mēnesī.
Turpretim Boeing pašlaik ražo 38 737 MAX lidmašīnas mēnesī, plānojot šo skaitu trīskāršot līdz 2027. gadam. Airbus ir arī paziņojis, ka sagaida, ka 2027. gadā A320 lidmašīnu ražošana sasniegs aptuveni 75 vienības mēnesī.
Tādējādi Comac var būt nepieciešams ievērojams laiks, lai sasniegtu šos ražošanas līmeņus, vienlaikus veidojot arī lojālu tirgus bāzi.
Tomēr Boeing nesenās avārijas, kā arī ražošanas problēmu virkne un novēlotās piegādes ir skārušas gan investoru, gan patērētāju noskaņojumu, vienlaikus sniedzot smagu triecienu tā tirgus vērtībai.
Tāpat arī Airbus saskaras ar vairākām ražošanas un piegādes ķēdes problēmām, kas vairākos gadījumos izraisa piegādes novēlotu un pat atceltu, kā arī vispārēju ražošanas palēnināšanos.