Paņēmiens Nr. 4
Šis paņēmiens noder tiem gadījumiem, kad ir svarīgi saglabāt ar kliedzēju labas attiecības. To iesaka Mihails Litvaks savā grāmatā “Psiholoģiskais aikido”. No sākuma ir jāceļ partnera nozīmīgums. Piemēram: “Jā, patiešām muļķīgi sanāca. Paldies, ka pievērsāt manu uzmanību – Jūsu viedoklis man ir svarīgs”. Un pēc tam jāievirza kritika konstruktīvā gultnē, izmantojot negatīvo izjautāšanu. Piemēram, jums saka, ka jūs esat visu sabojājuši. Pajautājiet, kas tik slikts ir noticis, ar ko tas draud un kā to var labot – pakāpeniski pārejiet pie konkrēta padoma, par kuru var pateikties.
Paņēmiens Nr. 5
Un vēl divi paņēmieni (5 un 6) no Litvaka. Ja kritika ir bezjēdzīga, tad ignorējiet. Reakcija būs atkarīga no tā, cik ļoti svarīgs jums ir sarunu biedrs. Ja attiecības vajag saglabāt, tad izvairīties jebkādā veidā atkārtot viņa vārdus – atbildiet kaut ko “es saprotu jūsu uzskatus, bet darīšu tā” tik ilgi, cik būs nepieciešams. Ja attiecības nav svarīgas, var ignorēt klusējot.
Paņēmiens Nr. 6
Nekonstruktīvu kritiku amortizējiet ar “miglu”. Migla dotajā gadījumā ir frāžu un vārdu plūsma, kuri īpaši neko nenozīmē, bet rada sarunu biedram sajūtu, ka jūs pareizi reaģējat uz kritiku. Piemēram, jums saka, ka jūs vakar neatsūtījāt atskaiti laikā. Izmantojiet vienu no nedaudzajiem miglas amortizācijas veidiem.
- Piekrišana principā: “Jā, Jums ir taisnība, darbiniekiem nav jāpārkāpj termiņi, visiem ir jāstrādā rūpīgāk un apzinīgāk”.
- Piekrišana dīvainajam. Reizēm kritizētājs izmanto aksiomas – banālas vai dīvainas, uz kurām atbildot, tieši jums ir iespēja viegli izvairīties no kritikas. Piemēram, jums saka: “Atskaites nodošanas aizkavēšana nav pieļaujama, varējāt pajautāt padomu kādam, ja netiekat galā!” Bet jūs atbildat: “Jā, iespējams man ir jāpiestrādā pie jautājumu uzdošanas tehnikas”.
- Amortizācija ar aksiomām. Ir noderīgi pie rokas turēt konstrukcijas, kuras variējot iespējams iziet no lielākās daļas konstruktīvās kritikas. Piemēram, “Visi cilvēki ir dažādi”, “Visi dzīvo savādāk”, “Visi cilvēki savādāk reaģē uz notikumiem”, “Katram savā vietā ir taisnība”, “Daži efekti no darba būs redzami tikai pēc noteikta laika”, “Dažādas kvalitātes preces maksā dažādi” utt.
Paņēmiens Nr. 7
Kad jūs ļoti uztraucaties, centieties likt sev elpot mierīgāk un līdzsvarot sirds sitienus. Mums patiešām ir spēja kontrolēt savu stresu ar līdzsvarotas elpošanas palīdzību.