Francijas premjerministrs Mišels Barnjē ir atsaucies uz 49. panta 3. punktu, lai pieņemtu budžeta pasākumus bez parlamenta apstiprinājuma, riskējot ar neuzticības balsojumu.
Francijas premjerministrs Mišels Barnjē ir atsaucies uz Konstitūcijas 49. panta 3. punktu, lai īstenotu pretrunīgi vērtētus budžeta projektus bez parlamenta apstiprinājuma, saasinot politisko spriedzi un garantējot neuzticības balsojumu tuvākajās dienās.
Šis solis izceļ Barnjē cīņu par valdību bez vairākuma Nacionālajā asamblejā. Apejot tiešu balsojumu par budžetu, 49. panta 3. punkts ļauj premjerministram virzīt likumu uz priekšu, bet pilnvaro opozīcijas partijas iesniegt neuzticības pieteikumu.
Paredzams, ka Merinas Lepēnas galēji labējā partija, kam ir galvenā loma sašķeltajā likumdevējā, vadīs centienus atstādināt valdību.
Pirms atsaucās uz 49. panta 3. punktu, Barnjē mēģināja nomierināt labējos ar virkni piekāpšanos. Viņš paziņoja, ka plānotie zāļu kompensācijas likmes samazinājumi, kas sākotnēji bija noteikti 5% apmērā, tiks atcelti pēc sarunas ar Lepēnu. Tāpat Barnjē atteicās no plāniem palielināt elektroenerģijas nodokļus.
Tomēr Lepēna ir skaidri norādījusi, ka šie soļi ir nepietiekami, un atkārtoti paudusi prasību pēc pilnīgas pensiju indeksācijas atbilstoši inflācijai.
49.panta 3. panta piesaukšana uzsver lielo politisko un fiskālo krīzi, ar kuru saskaras Barnjē mazākuma valdība, cenšoties pieņemt 2025. gada budžetu, kura mērķis ir samazināt Francijas augošo valsts deficītu.
Lai gan mehānisms ļauj valdībai apiet parlamenta balsojumu, tas arī pakļauj Barnjē administrāciju neuzticības ierosinājumam. Lepēna ir devusi mājienus, ka viņas partija atbalstītu šādu ierosinājumu, ja vien tās prasības netiks pilnībā izpildītas, tādējādi palielinot spiedienu uz premjerministru.
Ja Barnjē izturēs neuzticības balsojumu, viņš kļūs politiski novājināts, jau piekāpjoties, palielinot prognozēto deficītu un vēl vairāk graujot uzticību viņa administrācijai. Tomēr, ja ierosinājums izdotos, Barnjē valdība sabruktu, iezīmējot pirmo šādu notikumu kopš 1962. gada. Šādā gadījumā prezidents Emanuels Makrons būtu spiests iecelt pagaidu valdību, bet, visticamāk, tiks ieviesti ārkārtas pasākumi, lai pārvaldītu fiskālo situāciju.
Goldman Sachs ekonomists Aleksandrs Stots brīdināja, ka piekāpšanās, lai nomierinātu labējos, varētu palielināt 2025. gada budžeta deficītu līdz 5,5% no IKP, salīdzinot ar sākotnējo mērķi 5%.
“Visticamāk, valdībai būs vairāki uzticības balsojumi laikā no 4. līdz 20. decembrim,” norādīja Stots. Viņš arī brīdināja, ka Francijas vidēja termiņa fiskālā perspektīva joprojām ir “izaicinoša”, un būtiska kursa korekcija ir maz ticama līdz nākamajām prezidenta vēlēšanām 2027.
Stots arī uzsvēra politiskās nenoteiktības negatīvo ietekmi uz patērētāju un uzņēmumu uzticību. Goldman Sachs ir samazinājis savu IKP pieauguma prognozi Francijai 2025. gadā līdz 0,7%, kas ir zem vienprātības 0,9% un krietni zem valdības prognozētā 1,1%.
Budžeta strupceļš jau satricina finanšu tirgus. Pirmdien Francijas 10 gadu valsts obligāciju ienesīgums pieauga līdz 2,89%, bet līdzvērtīgā Vācijas obligāciju ienesīgums samazinājās līdz 2,05%, palielinot starpību līdz 84 bāzes punktiem.
Francijas etalona akciju tirgus CAC 40 indekss pirmdien nokritās par 0,5%, atpaliekot no citām eirozonas biržām.