Maikls O’Līrijs, Ryanair izpilddirektors (CEO), pēc dažām dienām potenciāli varētu saņemt 100 miljonu eiro prēmiju, jo zemo cenu aviokompānijas akciju cena joprojām ir rekordaugsta.
Lai O’Līrijs varētu saņemt šo izmaksu, Ryanair akcijas cenai ir jāpaliek 21 eiro vai augstākai vismaz 28 dienas pēc kārtas. Pirmdienas rītā Ryanair akcijas cena bija 23,8 eiro.
Virs 21 eiro līmeņa akcijas tirgo kopš 2. maija jeb 25 dienas no pirmdienas, kas nozīmē, ka līdz nedēļas beigām varētu tikt izpildītas minimālās 28 dienas. Iepriekš visilgāk Ryanair akcijas ir bijušas pāri šim limitam piecas dienas, vēl pagājušā gada martā.
O’Līrijs aizstāvēja iespējamo bufera bonusu: “Es domāju, ka mēs sniedzam izcilu vērtību Ryanair akcionāriem laikmetā, kad premjerlīgas futbolistiem un menedžeriem gadā maksā no 20 līdz 25 miljoniem eiro.”
Tomēr šim bonusam ir pievienoti vēl daži nosacījumi. Saskaņā ar pašreizējo līgumu O’Līrijs nesaņems šo izmaksu līdz 2028. gadam un saņems to tikai tad, ja līdz tam brīdim viņš joprojām strādās Ryanair.
Šī bonusa klauzula pirmo reizi tika ieviesta kā daļa no O’Līrija kompensācijas tālajā 2019. gadā, bet pēc tam tika pagarināta 2022. gadā, kad līgums tika pagarināts uz pieciem ar pusi gadiem.
Izpilddirektors, kurš vada Ryanair kopš 1994. gada, ir veicinājis aviokompānijas pārveidošanu par vienu no Eiropas lielākajām budžeta aviokompānijām. Viņš pašlaik ir viens no bagātākajiem Īrijas uzņēmējiem, un viņa vērtība ir aptuveni 1,1 miljards dolāru (1 miljards eiro), liecina Forbes dati.
Kāpēc Ryanair pēdējā laikā ir saskārusies ar tik lielu pretreakciju
Budžeta aviokompānijas akciju cena pagājušajā nedēļā pieauga līdz rekordaugstam līmenim pēc tam, kad uzņēmums pagājušajā finanšu gadā guva peļņu 1,6 miljardu eiro apmērā. Tajā pašā laikā tika atklāta arī akciju atpirkšanas programma 750 miljonu eiro vērtībā, kas arī veicināja akciju cenu kāpumu.
Tomēr uzņēmums pēdējā laikā ir saskāries ar nopietnu pretreakciju iekāpšanas pieredzes, sēdvietu, ēdiena, tīrības un salona vides kvalitātes dēļ.
Ryanair arī nesen paziņoja, ka 2025. gadā palielinās biļešu cenas par 5% līdz 6%, jo zemākas aviobiļetes negatīvi ietekmējušas gada peļņu, norāda uzņēmums.
Aviokompānija ir apsūdzēta arī par vairāku patērētāju tiesību pārkāpšanu, tostarp maksu par sēdvietu izvēli, lielākām rokas bagāžām un lielas maksas par iekāpšanas karšu drukāšanu lidostu termināļos.
O’Līrija potenciālais bonuss jau ir raisījis diskusijas, sasistībā ar Ryanair pastāvošajām iespējamām korporatīvās pārvaldības problēmām. Tie ietver bažas par padomes daudzveidību, neatkarību un pārredzamību, kā arī COVID-19 pandēmijas un darba problēmu risināšanu.
Barclays analītiķi arī uzsvēruši, ka Ryanair valdes paziņotā akciju atpirkšana, kurā ietilpst arī O’Līrijs, var likt akciju cenām ilgāk noturēties virs nepieciešamā sliekšņa.