Pasaules slāpes pēc mačas izsmeļ globālos krājumus

Mačas mānija pārņem pasauli. Spilgti zaļo japāņu tēju var atrast visur, sākot no Starbucks latte Apvienotajā Karalistē līdz Krispy Kreme virtuļiem Singapūrā.

Globālo mačas trakumu veicina sociālie mediji, ietekmētājiem daloties ar brūvēšanas padomiem, atsauksmēm un receptēm. Mirķlbirka “Matcha Tok” ir savākusi desmitiem miljonu skatījumu.

Mačas pieaugošā popularitāte ir saistīta arī ar Japānas tūrisma uzplaukumu pēc pandēmijas, jo valsts vājā valūta padara to par pievilcīgu galamērķi, kā arī palielina pieprasījumu pēc japāņu precēm.

Ažiotāžas vidū pieprasījums pēc mačas pulvera strauji pieaug. ASV bāzētā tējas importētāja Lorēna Pērvisa BBC stāsta, ka viņas klienti redz, ka kādreiz mēneša mačas krājumi izsīkst dažu dienu laikā.

“Dažas kafejnīcas pat prasa kilogramu dienā. Viņi izmisīgi cenšas tikt galā,” saka Pērvisa, kura vada Mizuba Tea Co.

Taču šis pieaugošais pieprasījums apvienojumā ar mazāku tējas ražu karstuma viļņu un ASV tarifu Japānai dēļ arī paaugstina mačas cenas.

Tradicionāli mača, ko meklē tās ieguvumu labsajūtai, kofeīna un garšas dēļ, ir gadsimtiem sena un ļoti specializēta procesa produkts.

To gatavo no zaļās tējas lapām, ko sauc par tenču, kuras nedēļām ilgi tiek turētas ēnā, kamēr tās vēl aug. Šis solis ir izšķirošs, lai attīstītu tējas raksturīgo “umami” garšu – pikantu garšu, kas papildina tās dabisko saldumu.

Lapas tiek novāktas, žāvētas un samaltas pulverī, izmantojot akmens dzirnavas, kas stundā var saražot tikai 40 g mačas.

Taču pēdējos mēnešos audzētājiem ir bijušas grūtības, jo rekordlieli karstuma viļņi ir skāruši ražu. Kioto reģionā, no kurienes nāk aptuveni ceturtā daļa Japānas tenčas, karstais laiks ir novedis pie sliktas ražas, pat ja pieprasījums pieaug.

Valsts saskaras arī ar lauksaimnieku trūkumu, jo tās iedzīvotāji noveco un nozarē nepievēršas pietiekami daudz jauniešu.

Veikali Udži, Kioto pilsētā, kas ir slavena ar maču, bieži vien redz, ka tūristi iztukšo veikalu plauktus, tiklīdz tie atver durvis. Tā rezultātā daudzi mazumtirgotāji ir noteikuši ierobežojumus tam, cik daudz klienti var iegādāties.

Kioto bāzētā Camellia Tea Ceremony ļauj klientiem iegādāties tikai vienu mačas bundžu katram, jo apmeklētāju skaits pēdējā gada laikā ir divkāršojies, saka direktore Atsuko Mori.

Tējas meistare Rī Takeda saka, ka viņai arī rūpīgi jāuzrauga savas mačas krājumi, jo pasūtījumi, kas iepriekš tika piegādāti tikai dažu dienu laikā, tagad var aizņemt vairāk nekā nedēļu. Trūkuma dēļ tējas cenas tirdzniecības vietās šogad ir pieaugušas par aptuveni 30%.

Saskaņā ar Japānas Lauksaimniecības ministrijas datiem mačas ražošana no 2010. līdz 2023. gadam gandrīz trīskāršojās.

Tāpat teikts, ka zaļās tējas, tostarp mačas, eksports pagājušajā gadā pieauga par 25%, sasniedzot 36,4 miljardus jenu (250 miljonus ASV dolāru). Mačas trakums ir izraisījis kustību, lai veicinātu apzinīgāku patēriņu.

Atbalstītāji kritizē cilvēkus, kuri, viņuprāt, krāj maču vai gūst peļņu no tās popularitātes. Citi mudina tējas dzērājus būt uzmanīgiem attiecībā uz to, cik daudz viņi lieto, un baudīt maču tās tīrākajā veidā, nevis kā sastāvdaļu receptēs.

Globālā japāņu tējas asociācija mudina cilvēkus izmantot zemākas kvalitātes maču no vēlākām ražām, kas ir bagātīgāka un labāk piemērota ēdiena gatavošanai.

Augstas kvalitātes mača bieži vien zaudē savu maigo garšu, ja to izmanto dzērienos, piemēram, latte, teikts asociācijas paziņojumā.

“Veicinot izpratni par šīm atšķirībām, tiek nodrošināts, ka japāņu tēja tiek baudīta ar cieņu, vienlaikus atbalstot tās pamatā esošo amatniecību un tradīcijas,” norāda asociācija.

Tāpat teikts, ka mačas cenas, visticamāk, vēl vairāk pieaugs tarifu dēļ, ko ASV noteiks Japānai.

Otrdien Vašingtona un Tokija paziņoja par tirdzniecības līgumu, kas uzliek 15% importa nodokli Japānas produktiem, kas tiek ievesti ASV.

Mačas izplatītāji gatavojas ietekmei. Oregonas štatā bāzētā uzņēmēja apgalvo, ka jūlija sākumā, pirms termiņa, kurā abām valstīm bija jāpanāk tirdzniecības nolīgums, pasūtījumi pieauga par vairāk nekā 70%.

Iesaki šo rakstu citiem!

Pievienot komentāru