TikTok piedāvājums atcelt likumu, kas paredz to aizliegt vai pārdot ASV no 2025. gada sākuma, ir noraidīts.
Sociālo mediju uzņēmums bija cerējis, ka federālā apelācijas tiesa piekritīs tās argumentam, ka likums ir antikonstitucionāls, jo tas “pārsteidzoši” ietekmē tā 170 miljonu ASV lietotāju vārda brīvību. Taču tiesa apstiprināja likumu.
TikTok saka, ka tagad tā cīnīsies ASV Augstākajā tiesā, kas ir valsts augstākā juridiskā iestāde.
ASV vēlas, lai TikTok tiktu pārdots vai aizliegts, jo, pēc tās teiktā, tā īpašniekiem ir ciešas saites ar Ķīnu — TikTok un mātesuzņēmuma Bytedance šīs īpašās saites vienmēr ir noliegušas.
Tiesa piekrita, ka likums ir “rūpīgi izstrādāts, lai nodarbotos tikai ar ārvalstu ienaidnieka kontroli, un tas bija daļa no plašākiem centieniem cīnīties pret labi pamatotiem valsts drošības apdraudējumiem, ko rada ĶTR (Ķīnas Tautas Republika).’’
Bet TikTok teica, ka tās nav tās juridiskās cīņas beigas.
“Augstākajai tiesai ir vēsturiski pierādījumi par amerikāņu tiesību uz vārda brīvību aizsardzību, un mēs sagaidām, ka viņi to darīs šajā svarīgajā konstitucionālajā jautājumā,” teikts TikTok pārstāvja paziņojumā.
Viņi piebilda, ka likums ir balstīts uz “neprecīzu, kļūdainu un hipotētisku informāciju” un aizliegums cenzēs ASV pilsoņus.
Donalda Trampa uzvara 2024. gada ASV prezidenta vēlēšanās var būt arī glābšanas riņķis lietotnei. Neskatoties uz neveiksmīgo mēģinājumu aizliegt TikTok savā pirmajā pilnvaru termiņā 2020. gadā, gatavojoties novembra vēlēšanām, viņš sacīja, ka neļaus TikTok aizliegumam stāties spēkā.
Tramps tiks inaugurēts 20. janvārī — nākamajā dienā pēc tam, kad likums nosaka, ka TikTok ir jāaizliedz vai jāpārdod. Tomēr atliek noskaidrot, vai viņš pildīs savu priekšvēlēšanu solījumu.
Kornela universitātes profesors Džeimss Grimmelmans sacīja, ka ievēlētais prezidents “peldēs pret straumi, lai dotu TikTok atelpu”.
“Pret Ķīnu vērstais noskaņojums ASV Kongresā ir ļoti spēcīgs, tāpēc tagad abās partijās ir ievērojami vēlēšanu apgabali, kas vēlas, lai TikTok tiktu ierobežots no ASV tirgus,” viņš sacīja BBC News.
Lietotāji un konkurenti
Tiesas lietu uzmanīgi vērojuši gan TikTok lietotāji, gan aplikācijas konkurenti.
Tifānija Cianci, mazo uzņēmumu aizstāve un TikTok satura radītāja, sacīja, ka viņa nav “šokēta” par piektdienas lēmumu, taču sacīja BBC News, ka viņa nepārvietos savu TikTok saturu vai klātbūtni uz platformas konkurentiem, piemēram, Instagram.
“Es nedarīšu to, ko viņi vēlas, un neņemšu savu saturu uz viņu platformām, kur tas nav tik veiksmīgs, kur tas, visticamāk, tiks cenzēts, kur, visticamāk, man būs mazāka kontrole pār savu auditoriju,” viņa sacīja.
Uzņēmums Meta, kam pieder Facebook, kā arī Instagram, WhatsApp un Threads, ir centusies radīt konkurentus TikTok īso formu videoklipiem savās lietotnēs un veikusi izmaiņas, kuras lietotāji ir pielīdzinājuši TikTok, uzdodot jautājumus par lietotnes nākotni ASV.
Jasmīna Enberga, eMarketer galvenā analītiķe, sacīja, ka gadījumā, ja TikTok apelācija Augstākajā tiesā cietīs neveiksmi un tiks ieviests aizliegums, notiks “lieli satricinājumi”.
Viņa sacīja, ka tas “dos labumu Meta, YouTube un Snap, vienlaikus kaitējot satura veidotājiem un mazajiem uzņēmumiem, kas paļaujas uz lietotni, lai nopelnītu iztiku”.
Korijs Džonsons, Epistrophy Capital Research galvenais tirgus stratēģis, norāda, ka TikTok hipermērķēšana un Ķīnas datu likumi rada ievērojamus riskus, un norādīja uz Īlona Maska veiktajām algoritmu izmaiņām savā sociālo mediju platformā X, kas agrāk bija pazīstama kā Twitter, kā brīdinājuma stāstu.
Gatavojoties vēlēšanām ASV, Maska politiskās ziņas saņēma vairāk skatījumu nekā visas ASV politisko kampaņu reklāmas X informācijas izpaušanas datu kopā, sacīja Džonsons.
“Mums ir ļoti reāla un ļoti nesena pieredze Amerikā ar sociālo mediju tīklu, kas maina savus algoritmus, lai dotu priekšroku noteiktām balsīm,” viņš piebilda.