Google uzvar tiesā, lai atceltu pretmonopola naudas sodu ES digitālās reklāmas lietā

Google trešdien uzvarēja tiesā, apstrīdot pirms pieciem gadiem piemēroto Eiropas Savienības 1,49 miljardu eiro lielu pretmonopola naudas sodu, kas bija vērsts pret tās tiešsaistes reklāmas biznesu.

ES Vispārējā tiesa paziņoja, ka tā atceļ 2019. gada sodu, ko piemēroja Eiropas Komisija, kas ir 27 valstu bloka galvenā pretmonopola tiesību aizsardzības iestāde.

“Vispārējā tiesa atceļ Komisijas lēmumu pilnībā,” paziņojumā presei norādīja tiesa.

Komisijas lēmums attiecās uz šauru Google reklāmas biznesa daļu – reklāmām, ko ASV tehnoloģiju gigants pārdeva blakus Google meklēšanas rezultātiem trešo personu tīmekļa vietnēs.

Regulatori bija apsūdzējuši Google, ka tas savos līgumos bija iestrādājis ekskluzivitātes klauzulas, kas liedza šīm tīmekļa vietnēm izmantot līdzīgi izvietotas reklāmas, kuras pārdod Google konkurenti. Komisija, piespriežot sodu, norādīja, ka Google rīcības rezultātā reklāmdevējiem un tīmekļa vietņu īpašniekiem ir mazāka izvēle un, visticamāk, augstākas cenas, kas tiks novirzītas uz patērētājiem.

Taču Vispārējā tiesa norādīja, ka Komisija, izvērtējot šīs klauzulas, “pieļāva kļūdas”. Tā norādīja, ka Komisija nav pierādījusi, ka Google līgumi kavēja inovācijas, kaitēja patērētājiem vai palīdzēja uzņēmumam saglabāt un nostiprināt dominējošo stāvokli valstu tiešsaistes meklēšanas reklāmas tirgos.

Spriedumu var pārsūdzēt ES Tiesā, bloka augstākajā tiesā, taču tikai par tiesību jautājumiem.

Eiropas Komisija īsā paziņojumā norādīja, ka tā “rūpīgi izpētīs spriedumu un apsvērs iespējamos turpmākos soļus”.

Google paziņoja, ka tā 2016. gadā grozīja savus līgumus, lai svītrotu attiecīgos noteikumus, vēl pirms Komisija pieņēma lēmumu.

“Mēs esam gandarīti, ka tiesa ir atzinusi kļūdas sākotnējā lēmumā un anulējusi naudas sodu,” teikts Google paziņojumā. “Mēs rūpīgi izskatīsim pilnu lēmumu.”

Uzņēmuma juridiskā uzvara tika gūta nedēļu pēc tam, kad tas zaudēja galīgo apstrīdēšanu atsevišķā ES pretmonopola lietā par tā iepirkšanās salīdzināšanas pakalpojumu, kas arī ietvēra lielu naudas sodu.

Tie bija vieni no trim pretmonopola sodiem par kopējo summu aptuveni 8 miljardi eiro, ar kuriem Komisija sodīja Google iepriekšējās desmitgades laikā. Šie sodi iezīmēja sākumu laikmetam, kad pastiprinās rūpīgāka kontrole attiecībā uz lielajiem tehnoloģiju uzņēmumiem.

Kopš tā laika Google ir saskāries ar pieaugošu spiedienu abās Atlantijas okeāna pusēs saistībā ar savu digitālo reklāmu biznesu. Patlaban tas cīnās ar Tieslietu departamentu ASV federālajā tiesā saistībā ar apsūdzībām, ka tā dominējošā pozīcija tehnoloģijā, kas kontrolē miljardiem interneta reklāmu pārdošanu, ir nelikumīgs monopols.

Lielbritānijas konkurences regulatori šomēnes apsūdzēja uzņēmumu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgā izmantošanā valsts digitālo reklāmu tirgū un priekšroka tiek dota saviem pakalpojumiem.

ES pretmonopola uzraudzības iestādes, kas veic savu izmeklēšanu, pagājušajā gadā ierosināja, ka uzņēmuma sadalīšana ir vienīgais veids, kā kliedēt bažas par konkurenci saistībā ar tā digitālo reklāmu biznesu.

Iesaki šo rakstu citiem!

Pievienot komentāru