Vairāk nekā 3200 Boeing darbinieku streiks pirmdien varētu aizkavēt nākamās paaudzes F-47 iznīcinātāja ieviešanu, kas ir stūrakmens ASV gaisa pārākuma nostiprināšanas plānos nākotnē.
Boeing darbinieki lidmašīnu kompānijas iznīcinātāju ražošanas bāzēs Misūri un Ilinoisā pirmdien sāka streiku, jo aptuveni 3200 darbinieku nobalsoja par grozīta četru gadu darba līguma noraidīšanu, svētdien paziņoja Starptautiskā mehāniķu un kosmiskās aviācijas darbinieku asociācija.
Streiki varētu aizkavēt jaunās sestās paaudzes F-47 iznīcinātāja ražošanas grafiku, ko personīgi atbalsta ASV prezidents Donalds Tramps, kurš to ir nosaucis par “vismodernāko, spējīgāko un postošāko lidmašīnu, kas jebkad uzbūvēta”.
“Runājot par visām iznīcinātāja īpašībām, nekad nav bijis nekā pat tuvu tam,” viņš piebilda.
Daži ASV mediji ziņoja, ka lidmašīnas nosaukums F-47 ir atsauce uz to, ka viņš ir 47. ASV prezidents.
Ierakstā vietnē X arodbiedrība paziņoja, ka “3200 augsti kvalificēti IAM arodbiedrības biedri Boeing pusnaktī sāka streiku, jo nu pietiek.”
Balsojums notika pēc tam, kad biedri pagājušajā nedēļā noraidīja iepriekšējo priekšlikumu no grūtībās nonākušā aviācijas un kosmosa giganta, kas paredzēja 20% algas pieaugumu četru gadu laikā.
“IAM 837. apgabala biedri būvē lidmašīnas un aizsardzības sistēmas, kas nodrošina mūsu valsts drošību,” paziņojumā sacīja Sems Čičinelli, arodbiedrības Vidējo rietumu teritorijas ģenerālviceprezidents.
“Viņi ir pelnījuši neko mazāk kā līgumu, kas nodrošina viņu ģimeņu drošību un atzīst viņu nepārspējamo pieredzi.”
Iepriekšējās balsošanas laikā arodbiedrības vadītāji ieteica apstiprināt piedāvājumu, nosaucot to par “nozīmīgu vienošanos” un sakot, ka tas uzlabos medicīnisko, pensiju un virsstundu pabalstus.
Arodbiedrības biedri noraidīja jaunāko priekšlikumu pēc nedēļu ilga nogaidīšanas perioda.
“Mēs esam vīlušies, ka mūsu darbinieki noraidīja piedāvājumu, kas paredzēja 40% vidējās algas pieaugumu un atrisināja savu galveno problēmu ar alternatīviem darba grafikiem,” sacīja Dens Džilians, Boeing Air Dominance viceprezidents un ģenerāldirektors, kā arī vecākais Sentluisas objekta vadītājs.
“Mēs esam gatavi streikam un esam pilnībā īstenojuši savu ārkārtas plānu, lai nodrošinātu, ka mūsu nestreikojošais darbaspēks var turpināt atbalstīt mūsu klientus.”
Nepatikšanas Boeing
Boeing ir nonācis grūtībās pēc tam, kad divas no tās Boeing 737 Max lidmašīnām avarēja — viena Indonēzijā 2018. gadā un otra Etiopijā 2019. gadā, atņemot 346 cilvēku dzīvības. 2025. gada jūnijā avarēja viena no Boeing Dreamliner lidmašīnām, ko ekspluatēja Air India, laupot vismaz 260 cilvēku dzīvības,
Līgums par F-47 izbeidz Lockheed Martin ilgstošo monopolu ASV slepeno iznīcinātāju ražošanā, izbeidzot gandrīz 20 gadus ilgušo dominējošo stāvokli kopš F-22 un F-35 programmām un nodrošinot Boeing ievērojamu finansiālu glābšanas līniju pēc lieliem zaudējumiem.
Tramps ir mēģinājis atdzīvināt kādreizējo nozares līderi, iekļaujot Boeing komerciālo laineru iegādi nesenajā tarifu līgumā ar Eiropas Savienību.
Pagājušajā nedēļā Boeing ziņoja, ka tā otrā ceturkšņa ieņēmumi ir uzlabojušies un zaudējumi ir samazinājušies. Otrajā ceturksnī uzņēmums cieta zaudējumus 611 miljonu ASV dolāru jeb 528 miljonu eiro apmērā, salīdzinot ar 1,44 miljardu ASV dolāru jeb 1,24 miljonu eiro zaudējumiem tajā pašā periodā pagājušajā gadā.