Pasažieru pārvadājuma nozare nav iedomājama bez autobusa vadītājiem, tieši viņi ikdienā nodrošina uzņēmuma pamatdarbību – pārvadā pasažierus no viena galapunkta uz citu. Pēdējos gados Latvijā par globāli akūtu problēmu ir kļuvusi darbinieku meklējumi, kuriem ir atbilstoša kvalifikācija – D kategorija (autobusi) un 95 kods.
Šobrīd Latvijā par autobusa vadītājiem strādā pirms pensijas/pensijas vecuma darbinieki, galvenokārt, vīrieši. Sievietes un gados jauni darbinieki šajā profesijā ir pārstāvēti ļoti niecīgā skaitā, jo:
• ilgs un dārgs apmācības process;
• D kategoriju var iegūt tikai pēc C;
• D kategoriju var iegūt tikai no 24 gadiem.
Pēc Centrālās Statistikas pārvaldes (CSP) datiem 2016. gadā Latvijā no 1 miljona 969 tūkstošiem iedzīvotāju 54,1% ir sievietes un 45.9% vīriešu. Turklāt vīriešiem vidējais mūža ilgums 39.9 gadi (2016.), sievietēm – 44.9 gadi.
Pēdējo 10 gadu laikā iedzīvotāju skaits samazinājās par 259 tūkstošiem (11,6%). To ietekmēja iedzīvotāju emigrācija uz ārvalstīm, kas turpinās. Vecumā no 20 līdz 44 gadiem 2015. gadā emigrēja 12,4 tūkstoši ( 61,6 %) no visiem izbraukušajiem. Tāpat samazinās darbspējas vecuma iedzīvotāju (15-61 gads) skaits un īpatsvars – 10 gadu laikā par 237 tūkstošiem (no 65%).
Veicot autobusu vadītāju aptauju, “B-Bus” secināja – galvenais šķērslis, kas attur lielu daļu darbspējīgo iedzīvotāju, obligātā prasība pirms D kategorijas iegūt C. 95% potenciālie autobusu vadītāji neredz nepieciešamību iegūt C kategoriju, jo neplāno savu nākotni saistīt ar kravu pārvadājumu nozari. Ja tuvākajā laikā netiks veiktas izmaiņas normatīvajos aktos, nebūs kas strādā, statistikas dati jau šobrīd parāda skaudro ainu – iedzīvotāju skaita samazināšanos darbspējīgā vecumā.
“B-Bus” ir nosūtījis vēstuli Ceļu Satiksmes drošības direkcijai (CSDD), Latvijas Republikas Satiksmes ministrijai (SM) un citām ar nozari saistītajām institūcijām ar aicinājumu pārskatīt un mainīt veco kārtību kādā iegūst autovadītāja attiecīgo kategoriju, ņemot vērā šī brīža ekonomisko situāciju valstī un nākotnes prognozes attiecībā par pieejamo vietējo darbaspēku. Uzsākt D kategorijas apmācības, sasniedzot 21 gadu vecumu, neuzliekot par obligātu prasību pēc B kategorijas veikt C kategorijas teorētiskās un praktiskās apmācības.
Kā liecina citu Eiropas valstu pieredze, veicot izmaiņas normatīvajos aktos, ļaujot iegūt D kategoriju no 21 gadu vecuma, autobusu vadītāju skaits gada laikā ir pieaudzis pat līdz 7%.(Īrija). Mūsu kaimiņvalstī Lietuvā D kategoriju var iegūt no 21 gada pēc B kategorijas iegūšanas. Vairākās ES valstīs izstrādāja un spēkā stājās dzimumu līdztiesības likums, lai veicinātu vienlīdzīgu attieksmi nodarbinātības jomā valstiskā līmenī. Vācija (1970.), Vīnē (1996.), Īrijā (1998), Vācija (2006.), Londonā (2010.). Vairums gados jaunu sieviešu nevēlas iegūt D kategoriju dēļ sabiedrībā valdošajiem stereotipiem un C kategorijas. Pētījumā (2016.) aptaujāto Eiropas valstu transporta uzņēmumi norāda, ka tieši sievietes – autobusu vadītājas uzlabo sniegtā pakalpojumu kvalitāti, jo spēj labāk atrisināt konfliktsituācijas ar pasažieriem.
2015./2016. gadā “Starptautiskā Sabiedriskā transporta asociācija kopā ar Eiropas Transporta federāciju un citiem sociālajiem partneriem organizēja kopīgu projektu “Sieviešu nodarbinātība pilsētas sabiedriskā transporta nozarē”. 2014. gadā Eiropas Sociālie partneri parakstīja (UITP un ETF) kopīgus ieteikumus sieviešu nodarbinātības veicināšanai sabiedriskā transporta nozarē, izvirzot mērķi – palielināt nodarbināto sieviešu īpatsvaru no vidēji 17,5% 2011. gadā, līdz 25% – 2020. gadā un 40% – 2035. gadā.
Veiktās izmaiņas normatīvajos aktos, dažādu mārketinga, reklāmas kampaņu īstenošana uzņēmumos un valstiskā līmenī, veicinājušas sieviešu īpatsvara pieaugumu tieši sabiedriskā transporta nozarē vairākās Eiropas valstīs – Vācijā, Anglijā, Beļģijā, Austrijā, Īrijā u.c. Panākot vienlīdzīgas iespējas abiem dzimumiem nodarbinātības jomā.