Akumulatoru ražotājs Northvolt ir iesniedzis bankrota pieteikumu Zviedrijā, līdz ar to dodot triecienu Eiropas akumulatoru ražošanas iespējām.
Northvolt paziņoja, ka ir saskāries ar “nozīmīgiem iekšējiem izaicinājumiem, palielinot ražošanu”. Uzņēmums sacīja, ka ir pielicis “izsmeļošus pūliņus, lai nodrošinātu uzņēmuma dzīvotspējīgu finansiālo un darbības nākotni”, taču tas ir piedzīvojis vairākus “sarežģītus izaicinājumus”.
Uzņēmums savā paziņojumā norādīja uz augošām kapitāla izmaksām, ģeopolitisko nestabilitāti, piegādes ķēdes traucējumiem un tirgus pieprasījuma izmaiņām.
“Turpinot šo situāciju, uzņēmums ir saskāries ar nozīmīgiem iekšējiem izaicinājumiem, palielinot ražošanu gan tādos veidos, kādi bija gaidāmi saistībā ar iesaistīšanos ļoti sarežģītā nozarē, gan citos, kas bija neparedzēti,” teikts Northvolt paziņojumā presei.
Akumulatoru uzņēmums iepriekš meklēja 11. nodaļas bankrota aizsardzību ASV pagājušā gada novembrī, jo tā atradās nestabilā finansiālā stāvoklī.
Šī kustība nodrošināja uzņēmumam īslaicīgu finansiālo pieaugumu, lai gan Northvolt nespēja mainīt savu bilanci. Tiesas iecelts pilnvarnieks tagad pārdos uzņēmuma aktīvus Zviedrijā.
2016.gadā dibinātās Northvolt darbības pārtraukšana ir šķērslis Eiropas mēģinājumiem izstrādāt savu tehnoloģiju elektriskajiem transportlīdzekļiem, konkurējot ar pasaules līderi Ķīnu.
Uzņēmums savulaik tika uzskatīts par Eiropas zaļās pārejas neatņemamu sastāvdaļu, kas spēj nodrošināt aptuveni 15 miljardus USD (13,8 miljardus eiro) no valdībām un investoriem.
Pieprasījuma trūkums pēc EV, kas daļēji saistīts ar izmaiņām valsts subsīdijās, ir mudinājis dažus investorus samazināt finansējumu. Arī Zviedrijas valdība pagājušajā gadā atteicās piedāvāt Northvolt lielas subsīdijas.
Bija paredzēts, ka Northvolt ražošanas jauda desmitgades beigās pieaugs aptuveni četras reizes no 192 GWh līdz 1142 GWh, liecina Benchmark Minerals Intelligence.
Tagad Eiropai būs jāpalielina atkarība no ārvalstu akumulatoru ražotājiem reģionā, tostarp Ķīnas un Dienvidkorejas uzņēmumiem, līdz vietējie uzņēmumi varēs palielināt jaudu.
“Trīs gadus pēc ASV IRA Eiropai joprojām nav visaptverošas politikas, lai lokalizētu akumulatoru ražošanu,” portālam Euronews sacīja T&E Transportlīdzekļu un mobilitātes vecākā direktore Džūlija Poliskanova.
“Nelielie akumulatoru tarifi un ražošanas atbalsta un satura prasību neesamība nozīmē, ka to ir viegli importēt. Automašīnas plānā par visu to ir daži neskaidri formulējumi, taču mums ir steidzami jārīkojas.”