Kaspersky Lab jaunākais vecākvadības pārskats parāda, ko bērni meklē tiešsaistē

Kaspersky Lab jaunākais bērnu tiešsaistes darbību pārskats, kura pamatā ir statistika, kas saņemta no uzņēmuma risinājumiem un moduļiem ar bērnu aizsardzības funkcijām, parāda bērnu darbības tiešsaistē, kā arī viņu aizsardzības tiešsaistē svarīgumu.

2018. gada 11. jūnijā

Kaspersky Lab jaunākais bērnu tiešsaistes darbību pārskats, kura pamatā ir statistika, kas saņemta no uzņēmuma risinājumiem un moduļiem ar bērnu aizsardzības funkcijām, parāda bērnu darbības tiešsaistē, kā arī viņu aizsardzības tiešsaistē svarīgumu. Piemēram, videosaturs pēdējos mēnešos veidoja 17 % meklēšanas vaicājumu. Lai gan daudzi videomateriāli, kas tika skatīti pēc šiem meklēšanas rezultātiem, var būt nekaitīgi, joprojām var gadīties, ka bērni nejauši noskatās videomateriālus ar nepiemērotu saturu.

Pārskatā ir ietverta anonimizēta statistika no Kaspersky Lab galvenajiem risinājumiem, kas ir domāti mājas lietotājiem un paredzēti Windows PC un Mac datoriem, ar ieslēgtu vecākvadības moduli un no Kaspersky Safe Kids, kas ir savrups pakalpojums Windows, Mac, iOS un Android ierīcēm.

Piemēram, pārskatā ir apkopoti pēdējo sešu mēnešu meklēšanas rezultāti desmit populārākajās valodās*. Dati liecina, ka bērnu visbiežāk gūglētā ir video un audio kategorija, tostarp pieprasījumi, kas saistīti ar visu veidu videosaturu, straumēšanas pakalpojumiem, vlogeriem, seriāliem un filmām, (17 % no kopējā pieprasījumu skaita). Otrajā un trešajā vietā ir attiecīgi tulkošanas (14 %) un saziņas (10 %) vietnes. Interesanti, ka spēļu vietnes atrodas ceturtajā vietā, veidojot tikai 9 % no visiem meklēšanas pieprasījumiem.

Var novērot arī izteiktas meklēšanas pieprasījumu atšķirības pa valodām: piemēram, video un mūzikas vietnes parasti tiek meklētas angliski, ko var izskaidrot tādējādi, ka lielākajai daļai filmu, TV seriālu un mūziķu apvienību nosaukumi ir angliski. Spāņvalodīgie bērni veic vairāk tulkošanas vietņu pieprasījumu, savukārt saziņas pakalpojumus lielākoties meklē krieviski. Ķīniešvalodīgie bērni vairāk nekā citu valodu pratēji meklē izglītības pakalpojumus, bet frančvalodīgie bērni vairāk interesējas par sporta un spēļu vietnēm. Iepirkšanās kategorijā dominē vācvalodīgie pieprasījumi. Lielākais skaits pornogrāfijas meklēšanas pieprasījumu ir arābu valodā, un anime – japāņu valodā.

«Bērniem dažādās valstīs ir atšķirīgas intereses un uzvedība tiešsaistē, taču visus vieno nepieciešamība būt aizsargātiem no potenciāli kaitīga satura internetā. Bērni, kas meklē animācijas, var nejauši atvērt pornogrāfisku videomateriālu. Vai viņi var sākt nevainīgu videoklipu meklēšanu, bet netīšām nonākt vietnēs ar vardarbīgu saturu. Abiem gadījumiem var būt ilgstoša ietekme uz bērnu jutīgo un uzņēmīgo prātu,» norāda Kaspersky Lab interneta satura analīzes eksperte Anna Larkina.

Līdztekus meklējumu analīzei pārskatā aplūkots, kuras vietnes ar potenciāli kaitīgu saturu, kas ietilpst kādā no 14 iepriekšiestatītām kategorijām**, bērni apmeklējuši vai mēģinājuši apmeklēt pēdējo 12 mēnešu laikā. Dati liecina, ka saziņas vietnes (piemēram, sociālie mediji, ziņapmaiņas programmas vai e-pasti) bija vispopulārākās lapas, ko apmeklējuši datori ar ieslēgtu vecākvadību – lietotāji ir apmeklējuši šīs vietnes 60 % gadījumu pēdējo 12 mēnešu laikā, taču šīs kategorijas procentuālais īpatsvars katru gadu samazinās, jo lielāku lomu bērnu tiešsaistes aktivitātēs turpina ieņemt mobilās ierīces.

Šo lietotāju otrā populārākā apmeklēto vietņu kategorija ir «programmatūra, audio un video» (22 %). Vietnes ar šo saturu ir kļuvušas ievērojami populārākas kopš pagājušā gada, kad šī bija tikai piektā populārākā kategorija ar 6 % daļu. Pirmajā trijniekā ietilpst arī alkohols, tabaka un vietnes par narkotikām (6 %), kas ir jauns papildinājums salīdzinājumā ar šo laiku pagājušajā gadā.

Mobilo ierīču tendence atkal izceļas skaitļos par spēļu vietnēm, kas tagad ir tikai saraksta ceturtajā vietā ar 5 % daļu. Tā kā bērni arvien vairāk dod priekšroku mobilajām spēlēm, nevis datorspēlēm, nākamajos mēnešos un gados šīs kategorijas popularitāte datoros turpinās samazināties.

«Lai ko bērni dara internetā, vecākiem ir svarīgi neatstāt bez uzraudzības viņu digitālās aktivitātes, jo starp rūpēm un uzbāzību ir liela atšķirība. Ir svarīgi uzticēties bērniem un izglītot viņus, kā droši rīkoties tiešsaistē, taču pat labi padomi nevar pasargāt bērnus no kaut kā negaidīta parādīšanās ekrānā. Tieši tāpēc mūsdienīgi drošības risinājumi ir svarīgi, lai nodrošinātu bērniem pozitīvu, nevis kaitīgu tiešsaistes pieredzi,» piebilst Anna Larkina.

Mājas lietotājiem domātie risinājumi Kaspersky Total Security un Kaspersky Internet Security ietver vecākvadības moduli, kas palīdz pieaugušajiem aizsargāt bērnus no tiešsaistes apdraudējumiem un bloķē vietnes vai lietotnes ar nepiemērotu saturu. Savukārt risinājums Kaspersky Safe Kids ļauj vecākiem uzraudzīt, ko bērni dara, skatās vai meklē tiešsaistē visās ierīcēs, ieskaitot mobilās, un piedāvā noderīgus padomus, kā palīdzēt bērniem droši uzvesties internetā.

Lai iepazītos ar visu pārskatu, lūdzu, apmeklējiet https://securelist.com/kids-report-2018/85912/

Par Kaspersky Lab

Kaspersky Lab ir starptautisks uzņēmums, kas jau 20 gadus strādā informācijas drošības jomā. Dziļas speciālās zināšanas un uzņēmuma divdesmit gadu pieredze veido pamatu aizsardzības risinājumiem un pakalpojumiem, kas nodrošina uzņēmumu, izšķirīgi svarīgas infrastruktūras, valsts iestāžu un mājas lietotāju drošību visā pasaulē. Kaspersky Lab plašais piedāvājumu klāsts ietver progresīvus izstrādājumus galiekārtu aizsardzībai, kā arī vairākus specializētos risinājumus un pakalpojumus cīņai ar sarežģītiem un nepārtraukti evolucionējošiem kiberdraudiem. Kaspersky Lab tehnoloģijas aizsargā vairāk nekā 400 miljonus lietotāju un 270 tūkstošus korporatīvo klientu, palīdzot saglabāt tiem svarīgo.

Iesaki šo rakstu citiem!

Pievienot komentāru