Aptauja: Latvieši biznesā dod priekšroku sniegt pakalpojumus klātienē

AGER 2018* atklāj, ka vairums Latvijas iedzīvotāju dotu priekšroku savu biznesu attīstīt, sniedzot pakalpojumus klātienē, nevis izmantojot digitālās iespējas

Uzsākot biznesu, vairums Latvijas iedzīvotāju izvēlētos peļņu nesošu, nevis sociāli orientētu uzņēmējdarbību, vēlētos sniegt pakalpojumus, nevis ražot produktus un apkalpot klientus personīgi, neizmantojot mūsdienās pieejamās digitālās iespējas, atklāts astotajā Amway globālajā uzņēmējdarbības pētījumā (AGER)*.

Baltijas valstu (tostarp arī Latvijas iedzīvotāji) ir vairāk orientēti uz pakalpojumu sniegšanu, nevis produktu vai preču ražošanu – 60% Latvijas, 62% Igaunijas un 63% Lietuvas iedzīvotāju izvēlētos sniegt pakalpojumus. Eiropas Savienības vidējie dati šajā jautājumā nedaudz atšķiras – 54% eiropiešu nosvērtos par labu pakalpojumiem, pretstatus 46%, kas izvēlētos ražošanu. Valstis, kurās iedzīvotāji ir vairāk uz ražošanu orientēti – Grieķija (60%), Indija (51%), Ķīna (50%), Krievija (50%).

Rīgas Ekonomikas augstskolas zinātniskais līdzstrādnieks un pētnieks Aivars Timofejevs uzskata: “Iedzīvotāju vēlmi sniegt pakalpojumus var izskaidrot ar faktu, ka parasti produktu ražošana asociējās ar lielākām investīcijām un attiecīgi – arī risku. Savukārt pakalpojumu sniegšana parasti vairākumam ir vienkāršāka un saprotamāka, tādēļ arī lielākā daļa izvēlētos tieši šo uzņēmējdarbības veidu. Te jāpiezīmē ka šāda proporcija arī atbilst Latvijas IKP sadalījumam, jo lielākā daļa – apmēram 75% – tiek radīti tieši pakalpojumu sektorā.”

Interesanti, ka joprojām cilvēki ir gana skeptiski par digitālajām iespējām – gan pasaulē, gan Latvijā vairums izvēlētos uzņēmējdarbību ar iespēju apkalpot savus klientus klātienē, nevis digitāli. Latvijā 78% vēlētos apkalpot savus klientus klātienē, Lietuvā – 76%, Igaunijā – 72%, Eiropas Savienībā – vidēji 75%. Pasaulē augstākais cilvēku īpatsvars, kas biznesā redz lielāku potenciālu digitāli sazinoties ar klientiem, ir Ķīnā, kur 47% izvēlētos digitālu, nevis personisku kontaktu.

Latvijas iedzīvotāji ir izteikti uz peļņu orientēti – 73%, tikai nepilna trešdaļa vēlētos radīt sociāli orientētu uzņēmumu. Salīdzinājumam Lietuvā uz peļņu orientēti 59%, Igaunijā – 64%, Eiropas Savienībā vidējais rādītājs – 60%. Pasaulē valstis, kurās iedzīvotāji ir vairāk uz sociālu uzņēmējdarbību orientēti – Dānija (64% izvēlētos sociālu uzņēmumu), Grieķija (55%), ASV (57%).

“Vēlme apkalpot cilvēkus klātienē noteikti ir skaidrojama ar kultūras un vēstures ietekmi. Latvijā kopumā cilvēki ir vairāk orientēti uz kolektīvu un komunikāciju, tādēļ arī uzņēmējdarbībā šāda vēlme saglabājās un ietekmē iedzīvotāju izvēli,” saka A.Timofejevs, papildinot, ka “orientēšanās uz peļņu ir vairāk iesakņojies priekšstats par to, kas ir uzņēmējdarbība. Lai arī vēlme kontaktēties un sniegt pakalpojumus klātienē varētu likt prognozēt lielāku gatavību iesaistīties sociālā uzņēmējdarbībā, tomēr tādu tendenci aptauja neuzrāda. Labā ziņa ir tā, ka bieži vien uz tiešu jautājumu par peļņu cilvēki atbild vispārpieņemtos šablonos, taču uzvedība reālajā dzīvē var atšķirties un salīdzinoši vairāk cilvēku varētu pievērsties arī sociāla rakstura uzņēmējdarbības projektiem.”

Latvijā salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem, kopējais AESI indekss jeb gatavība un vēlme sākt uzņēmējdarbību ir augusi, sasniedzot 50 punktus (no 100 punktiem) un apliecinot, ka iedzīvotājos uzņēmēja gars nostiprinās (2016.g.: 47; 2015.g.: 45). Latvijā šis rādītājs ir nedaudz augstāks nekā pasaulē (47) un ievērojami pārsniedz Eiropas Savienības valstu vidējo līmeni (42).

Šonedēļ, no 2018. gada 12. – 18. novembrim, visā pasaulē arī tiek atzīmēta Globālā uzņēmējdarbības nedēļa. Tās mērķis ir veicināt jaunradi, kas dotu devumu ekonomikā un celtu cilvēku dzīves kvalitāti. Šīs nedēļas laikā visā pasaulē tiek organizētas aktivitātes, lai iedvesmotu cilvēkus atklāt sevī potenciālu uzsākt savu uzņēmējdarbību.

*Par pētījumu

AGER (Amway Global Entrepreneurship Report 2018) astotais pētījums veikts, aptaujājot katrā valstī (tajā skaitā Latvijā) vidēji 1000 iedzīvotāju vecumā no 14 gadiem klātienē un telefonintervijās. Kopā pasaulē aptaujāti 48 998 cilvēki. Pētījums veikts 44 valstīs.

** Trešo reizi globālajā pētījumā iekļauts AESI indekss (Amway Entrepreneurial Spirit Index), kas iekļauj trīs dimensijas: 1) vai respondenti vēlas uzsākt biznesu; 2) kāda ir gatavība sākt uzņēmējdarbību; 3) noturība pret sociālo spiedienu.

Par Amway

Amway ir tiešās pārdošanas uzņēmums, kura ienākumi pagājušajā gadā sasniedza 8,6 miljardus ASV dolāru un kura galvenā mītne atrodas Adā, Mičiganā, ASV. Pārdotākā Amway produkcija ir Nutrilite vitamīni, minerālvielas un uztura bagātinātāji, Artistry sejas kopšanas un dekoratīvās kosmētikas līdzekļi, kā arī eSpring ūdens attīrīšanas sistēmas.

Lai uzzinātu vairāk par uzņēmumu, apmeklējiet globalnews.amway.com.

Iesaki šo rakstu citiem!

Pievienot komentāru