2024.gadā Boeing katru mēnesi zaudēja gandrīz 1 miljardu ASV dolāru

Boeing 2024. gadā katru mēnesi zaudēja gandrīz miljardu dolāru, jo tā cīnās ar drošības krīzi, kvalitātes kontroles problēmām un postošu streiku.

Aviācijas un kosmosa gigants gada laikā zaudēja 11,8 miljardus ASV dolāru, kas ir sliktākais rezultāts kopš 2020. gada, kad aviācijas nozari piezemēja Kovid pandēmija.

Trīs mēnešos līdz decembra beigām, kad uzņēmējdarbību ietekmēja streiki, uzņēmums zaudēja 3,8 miljardus ASV dolāru.

Boeing ne tikai cieta no plaši izskanējušajām problēmām savā komerciālo lidmašīnu struktūrvienībā, bet arī cīnījās ar problēmām, kas ietekmēja vairākas aizsardzības programmas.

Uzņēmuma izpilddirektors Kellijs Ortbergs sacīja, ka uzņēmums koncentrējas uz tā sauktajām “fundamentālajām pārmaiņām”, kas nepieciešamas, lai atjaunotu uzņēmuma stāvokli un uzticību.

Jebkurā ziņā Boeing ir piedzīvojis briesmīgu gadu. 2024. gada janvārī pavisam jaunai lidmašīnai 737 Max īsi pēc pacelšanās nokrita durvju panelis, atstājot lidmašīnas sānos caurumu. Izmeklētāji apgalvoja, ka tā nebija pareizi pieskrūvēta.

Incidents atklāja nopietnus kvalitātes kontroles trūkumus uzņēmumā un tā galvenajā piegādātājā Spirit Aerosystems. Tas arī no jauna izraisīja bažas par Boeing attieksmi pret drošību.

Boeing centās izkļūt no ēnas, ko radīja divas skaļas avārijas, kurās 2018. un 2019. gadā gāja bojā vairāk nekā 600 cilvēku.

Pēdējais negadījums piespieda Boeing ierobežot ražošanu, jo regulatori aicināja veikt izmaiņas rūpnīcā un pieprasīja īstenot visaptverošu drošības un kvalitātes kontroles plānu.

Augustā Boeing iecēla savu jauno izpilddirektoru Ortbergu, pieredzējušu inženieri, kurš tika piesaistīts, lai stabilizētu situāciju. Taču viņš nekavējoties saskārās ar nopietnu izaicinājumu.

Divas no svarīgākajām Boeing rūpnīcām ap Sietlu apturēja 33 000 strādnieku streiks, no kuriem lielākā daļa strādāja Boeing centrālajā daļā, un tika pārtraukta 737 Max, 777 un 767 kravas lidmašīnu ražošana.

Septembrī sāktā septiņu nedēļu ilgā apstāšanās atspoguļoja dziļi iesakņojušos darbinieku neapmierinātību par viņu atalgojumu un pensijas noteikumiem. Strīdu atrisināja novembra sākumā, taču tas uzņēmumam izmaksāja miljardiem.

Boeing veica pasākumus. Uzņēmums paziņoja par plāniem atlaist 10 % darbinieku un sāka piesaistīt vairāk nekā 20 miljardus ASV dolāru, apvienojot akciju pārdošanu un aizņemšanos, lai aizsargātu savu kredītreitingu.

Tā arī aizkavēja lidmašīnas 777X nodošanu ekspluatācijā. Tālo reisu lidmašīnas jaunā versija kavējās jau vairākus gadus, bet bija paredzēts, ka tā sāks darboties 2025. gadā. Tagad tā pasažierus pārvadās tikai 2026. gadā.

Kopumā pagājušajā gadā Boeing piegādāja 348 komerciālās lidmašīnas. Tās lielākais konkurents Airbus piegādāja 766.

Problēmas Boeing aizsardzības nozarē ir bijušas mazāk pamanāmas, bet ne mazāk postošas. Šī struktūrvienība zaudēja vairāk nekā 5 miljardus ASV dolāru, galvenokārt pateicoties pieaugošajām izmaksām, kas saistītas ar fiksētas cenas militārajiem līgumiem.

Komentējot rezultātus, Ortberga teica: “Ceturkšņa laikā mēs guvām panākumus galvenajās jomās, lai stabilizētu mūsu darbību, un turpinājām stiprināt svarīgus mūsu drošības un kvalitātes plāna aspektus.

“Es un mana komanda koncentrējamies uz fundamentālu pārmaiņu veikšanu, kas nepieciešamas, lai pilnībā atjaunotu mūsu uzņēmuma darbību un uzticību mūsu klientiem, darbiniekiem, piegādātājiem, investoriem, regulatoriem un visiem citiem, kas uz mums paļaujas.”

Iesaki šo rakstu citiem!

Pievienot komentāru